Vertrouwen zit in de details

Jari Kaland • 25 september 2025

Van keukenzaak naar natuursteen


Ruud Guequierre is bijna 20 jaar werkzaam bij Dominicus. Onze ervaren accountmanager runde eerder zijn eigen keukenspeciaalzaak. Samen met zijn compagnon gaf hij eerlijk advies. Doen wat je zegt, zorgvuldig omgaan met materiaal en klant waren pijlers waar Ruud zijn carrière op bouwde. Deze mooie houding past naadloos bij Dominicus en daarom is hij een waardevolle toevoeging aan ons team.


Nadat Ruud zijn bedrijf overdroeg aan zijn compagnon, zocht hij een plek waar hij zijn ervaring verder kon inzetten: "Dominicus kende ik al goed. Ik bestelde er jarenlang mijn keukenbladen. Wat me aansprak, was de nuchtere manier van werken, de betrouwbaarheid en het vakmanschap. In 2007 kwam ik in dienst, en sindsdien ben ik gebleven.”


Korte lijnen, directe betrokkenheid

Ruud is blij met zijn keuze: “Werken bij een familiebedrijf betekent dat je elkaar kent en dat beslissingen snel genomen worden. En dat je als medewerker echt invloed hebt op hoe dingen gaan. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe trends en noviteiten in de markt. Het komt regelmatig voor dat ik iets zie op een beurs of bij een leverancier. Dat bespreken we direct intern , geen lange vergaderingen, geen lagen eroverheen en vervolgens snel beslissen. Zo blijven we als Dominicus onderscheidend en actueel.


We produceren zelf in Westkapelle. Dat betekent niet alleen dat ik regelmatig door de werkplaats loop om even iets te overleggen, maar ook dat ik zie wat er gebeurt. Van ruwe plaat tot afgewerkt blad. Die nabijheid maakt het werk tastbaar. En het houdt je scherp. Alles wat we leveren, is door onze handen gegaan.”


Keuzes maken in materiaal

“We werken met een select assortiment. Niet omdat de mogelijkheden beperkt zijn, maar omdat we bewust kiezen voor materialen die technisch kloppen, esthetisch iets toevoegen en passen bij de praktijk. We kiezen ervoor te weten wat werkt en waarom. En dat heeft tot gevolg dat je kan kiezen uit echte kwaliteit, zonder overvolle schappen.


Als iemand iets tegenkomt dat interessant lijkt, dan onderzoeken we of het haalbaar is. Niet alles hoeft direct op voorraad, maar het moet wél maakbaar zijn, leverbaar, verwerkbaar. Daarin zoeken we continu balans.”


Met beide benen op de werkvloer

“Mijn achtergrond als ondernemer helpt in gesprekken. Ik weet hoe het is om zelf aan het roer te staan. De afwegingen die je maakt, het belang van goed advies, de druk die erbij komt kijken. Ik probeer realistisch te blijven en geen beloftes te doen die niet waargemaakt kunnen worden. Wel zoeken we altijd naar een oplossing die klopt.


Wat mij drijft, is dat ik geloof in vakmanschap. In het belang van mensen die weten wat ze doen, of dat nu in de werkplaats is of aan de telefoon. Binnen Dominicus vullen we elkaar daarin goed aan. Iedereen heeft z’n eigen kennisgebied, maar we delen hetzelfde doel: zorgvuldig en eerlijk werk leveren. Daar hoort luisteren bij, meedenken, en soms ook gewoon zeggen dat iets niet kan.”


 Keukens en karate

“Naast mijn werk beoefen ik al 40 jaar karate en ben ik ruim 12 jaar actief als nationaal scheidsrechter op toernooien. Het gaat dan niet om winnen of presteren, maar om discipline, respect en zelfvertrouwen. Waarden die ook in mijn werk terugkomen. In de manier van communiceren, in het stellen van grenzen, in het serieus nemen van wie je tegenover je hebt.


Er is in dit vak veel veranderd. Materialen, technieken, verwachtingen. Maar de kern is hetzelfde gebleven: je doet het samen. En als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, kun je daar lang plezier van hebben.”



door Hans Dominicus 11 december 2025
Voor veel keukenverkopers is het een herkenbaar patroon. De klant kiest. De planning is rond. Je denkt: dit loopt. Maar dan begint het: een technische vraag vanuit de productie, een wijziging van de klant, een systeemfout, een levering die toch net anders loopt dan verwacht. En voordat je het weet ben je een halve ochtend kwijt aan één order. Natuurlijk, maatwerk is nooit honderd procent voorspelbaar. Maar het verschil tussen een goed georganiseerd proces en eindeloos bijsturen is groter dan je denkt. We horen het vaak: “Als het op werkbladen aankomt, is het altijd een beetje spannend.” Dat zegt genoeg. Want ‘spannend’ is niet wat je zoekt in een drukke werkweek waarin je al genoeg ballen in de lucht houdt. Je wilt rust, overzicht en vooral: weten dat het goed komt. Wij weten dat de grootste frustratie in de details zit. De bestellijst die niet volledig is ingevuld. De productietermijn die nét verschuift. De bevestiging die niet meteen duidelijk is. Het zijn geen grote fouten, maar kleine onzekerheden die optellen tot tijdverlies en stress. Daarom hebben we ons proces de afgelopen jaren opnieuw ingericht. Niet door alles te automatiseren of achter formulieren te verstoppen, maar juist door het contact persoonlijk te houden en de stappen simpeler te maken. Een order bij ons hoeft geen project te zijn. Geen puzzel van telefoontjes, Excel-sheets en ‘even checken bij collega’s’. Je krijgt een helder proces, vaste contactpersonen en eerlijke communicatie. Geen beloftes die we niet kunnen waarmaken, maar afspraken die kloppen, ook als het druk is. En dat merk je als showroom. Niet alleen in tijd, maar ook in vertrouwen. Je kunt je klant beter adviseren, sneller schakelen en makkelijker bijsturen als dat nodig is.
door Hans Dominicus 13 november 2025
Iedere showroom kent het. Een klant heeft eindelijk zijn droomkeuken gekozen en dan… begint het grote wachten. Of erger: een wijziging last-minute. Of een blad dat ineens niet past in de planning. "Hoort erbij", zeggen we dan. Maar is dat echt zo? Voor veel keukenretailers is het regelen van werkbladen inmiddels een sport op zich geworden. Schuiven, bellen, bijstellen. En ondertussen uitleggen aan de klant dat het allemaal nét iets anders loopt dan beloofd. Bij Dominicus denken we dat het anders kan. We bestaan dit jaar 50 jaar en als familiebedrijf weten we: rust en betrouwbaarheid zijn goud waard in jouw werkproces. Geen systemen die je tegenwerken, geen dagenlange levertermijnen en geen verrassingen in de laatste meters. Daarom nodigen we je uit op onze huisshow op maandag 24 november. We vieren ons jubileum, maar vooral: we laten je zien hoe het ook kan. Hoe je levergedoe verandert in leverzekerheid. En hoe jij daardoor kunt doen waar je goed in bent: klanten adviseren zonder stress. Benieuwd? Kom kijken, praat met andere retailers en krijg als eerste een kijkje in onze nieuwe kleurencollectie.
Maatwerk is voor veel keukenzaken een spannend onderdeel van het proces. Eén klein foutje in de afme
door Hans Dominicus 10 november 2025
Maatwerk is voor veel keukenzaken een spannend onderdeel van het proces. Eén klein foutje in de afmeting of een onduidelijke bestelregel, en je hebt een probleem waar je niet op zit te wachten.