Dominicus neemt afscheid van verkoop van badkamers

3 januari 2022

Bravoure Badkamers neemt bedrijfstak over

Per 1 januari 2022 stopt Dominicus met de productgroep badkamers. Dominicus gaat zich volledig focussen op natuursteen met het uitgangspunt om landelijk specialist te worden.


Bravoure Badkamers neemt de tak badkamers over in de vernieuwde showroom in Goes en zet zelfstandig de werkzaamheden voort.


De beslissing om te stoppen met de verkoop van badkamers is een logische vervolgstap na het stopzetten van de productgroep haarden in 2019. Dominicus gaat zich richten op hun kernproduct, natuursteen. Sinds de oprichting in 1975 verkoopt Dominicus aan zowel zakelijke als particuliere klanten unieke badkamers. Tot november 2021 werd de badkamercollectie gepresenteerd in de showroom te Westkapelle en Goes. Per 1 januari 2022 neemt Bravoure Badkamers de productgroep badkamers over in Goes. Oud-werknemer Eddy Janse, voor velen een bekend en vertrouwd gezicht, richt zich zelfstandig op sanitair met de bedrijfsnaam: Bravoure Badkamers. Wij wensen hem veel succes.


In de afgelopen maanden van 2021 is Dominicus te Westkapelle bezig geweest met een vernieuwde showroom. De vernieuwde showroom gaat plaatsmaken voor de presentatie van keukenbladen, tafels en grafstenen. 


Groeiende vraag naar producten van natuursteen

De afgelopen jaren heeft Dominicus een stijgende vraag gekregen voor de productgroepen keukenbladen, tafels en grafstenen. Dominicus is vanaf 2016 begonnen om innovatieve concepten op de markt te zetten zoals Grafsteenwinkel.nl (2016) en Tafelwinkel.nl (2020). De groeiende vraag naar grafstenen resulteerde in een nieuwe vestiging te Zwolle, om zo de landelijke dekking te vergroten. Naast grafstenen heeft Dominicus het afgelopen jaar een sterke groei naar natuursteen tafel- en keukenbladen ontwikkeld. Het heeft ervoor gezorgd dat er een vernieuwde en verbeterde webwinkel voor Tafelwinkel is gekomen, om de Nederlandse en Belgische klanten beter van dienst te zijn. “Gedurende de afgelopen jaren hebben we belangrijke stappen gezet om Dominicus te veranderen in een modern bedrijf, die de krachten bundelt van online en offline. Het afstoten van badkamers was een logische vervolgstap en betekent dat bijna onze gehele business nu bestaat uit ons kernproduct, natuursteen”, aldus Niels Dominicus.


Over Dominicus

Dominicus is een Zeeuws familiebedrijf met vestigingen in Westkapelle en Goes. Daarnaast heeft de organisatie ook vestigingen in Rotterdam, Dordrecht en Zwolle die volledig ingericht zijn voor grafstenen. De organisatie is gespecialiseerd in natuurstenen producten, keukenbladen, tafels en grafstenen. Dominicus bestaat sinds 1975 en inmiddels staat de tweede generatie aan het hoofd van het bedrijf.


Meer informatie? Bekijk bravourebadkamers.nl


door Jari Kaland 21 oktober 2025
Specialist in natuursteen Dominicus is al 50 jaar een begrip in Zeeland en inmiddels ook daarbuiten. Broers Niels en Peter Dominicus vertellen aan de keukentafel over hun passie voor steen, familie en de toekomst. ‘Steen zit in ons DNA.’ Peter en Niels, hoe zijn jullie in het bedrijf terechtgekomen? Peter: “Ik ben eigenlijk opgegroeid op de werkvloer, tussen de stenen. Als klein ventje liep ik hier al rond. Ik vond het altijd al een mooi ambacht en wilde er graag iets mee doen. Ik heb in België een klassieke natuursteenopleiding gevolgd. Het ontwerpen en werken met mooie materialen is mijn passie.” Niels: “Tot mijn 26e heb ik een voetbal topsporttraject gevolgd en ik studeerde commerciële economie. Dankzij mijn studie ben ik me gaan verdiepen in de commerciële kant van Dominicus en me bezig gaan houden met verkoop, marketing, proces- en productontwikkeling en teambuilding. Ik heb ontdekt dat ik op zakelijk gebied ook een topsportmentaliteit kwijt kan.” Hoe is Dominicus 50 jaar geleden begonnen? Peter: “In 1975 zijn onze vader Maarten en zijn broer Adri begonnen met het maken van Marmora vensterbanken. Ze werkten allebei bij de bank maar wilden toch liever met hun handen werken. Dat hadden ze niet van een vreemde: onze opa had een bakkerij – dus hard werken en aanpakken zat er al vroeg in.” Niels, lachend: “De eerste klus van mijn oom en vader viel precies samen met de geboorte van Peter. Dat zegt eigenlijk al hoe verweven we zijn met het bedrijf. Steen zit in ons DNA.” In 2015 hebben jullie het bedrijf overgenomen. Wat is er veranderd toen jullie het bedrijf overnamen? Niels: “Na de overname hebben we ervoor gekozen terug te keren naar dat Dominicus DNA: steen. We besloten afscheid te nemen van productgroepen zoals haarden, badkamers en tegels. Dat waren afgeleide producten die niet meer bij onze visie pasten. We wilden focus creëren en daarbinnen innoveren.” Peter: “Nu zijn we volledig gespecialiseerd in drie pijlers: keukenbladen, grafstenen en (tafel-)bladen. Daar zit onze kracht.” De tafels en grafstenen verkopen jullie onder de merknamen tafelwinkel.nl en grafsteenwinkel.nl. Waarom niet Dominicus? Niels: “De naam Dominicus is in deze regio bekend -het is een merknaam durf ik wel te zeggen-, maar buiten Zeeland roept het bij veel mensen vragen op. Potentiële klanten buiten Zeeland hadden geen idee wat we nu precies verkochten. Door onderzoek te doen ontdekten we dat we met duidelijke conceptnamen gerichter kunnen communiceren. ‘Grafsteenwinkel’ en ‘Tafelwinkel’ zeggen precies wat we doen. Online concepten zijn noodzakelijk, met deze omvang van het bedrijf, aangezien we in het meest Westelijke puntje van Nederland gevestigd zijn.” Peter: “Zo kun je die regionale merksterkte behouden, maar nationaal veel gerichter en helderder communiceren.” Is er een emotionele kant aan dit werk, bijvoorbeeld bij grafstenen? Niels: “Zeker. Een grafsteen is een persoonlijk en emotioneel product. Je moet dus in het hele proces – van eerste gesprek tot plaatsing – zorgvuldig zijn. Alles moet kloppen: van naam en afmeting tot regelgeving en esthetiek. Dat vraagt om vakmanschap, maar ook empathie.” Peter: “Daarom besteden we zoveel aandacht aan werkvoorbereiding en klantcontact. Onze klanten mogen niet voor verrassingen komen te staan. Als je iets verkeerd doet in dit proces, is dat heel pijnlijk. Het moet gewoon goed zijn.” En hoe is dat bij tafels? Dat voelt toch anders dan een grafsteen? Peter: “Ja, maar ook daarin zit emotie. Een tafel is vaak het middelpunt van de woning, een plek waar geleefd wordt. Daarom vinden mensen het belangrijk dat het een uniek en stijlvol stuk. Vandaar onze collectie met composiet- en keramiekbladen.” Niels: “Met Tafelwinkel kunnen we echt iets bijzonders bieden. Klanten kunnen online kiezen of hier in Westkapelle komen kijken. Sommige klanten rijden gerust drie uur om een tafel in het echt te ervaren in onze winkel.” Hoe verbinden jullie lokale wortels met landelijke ambities? Peter: “We hebben 30 medewerkers, waarvan een flink deel uit Westkapelle komt. Mensen komen op de fiets naar het werk en kunnen tussen de middag naar huis voor een boterham. We zijn lokaal verankerd. Tegelijkertijd bedienen we heel Nederland, dankzij vijf steunpunten (Westkapelle, Goes, Dordrecht, Rotterdam en Zwolle, red.) en onze webshops.” Niels: “Onze droom is om hier in Westkapelle een inspiratiecentrum te creëren. Een plek waar klanten onze producten kunnen bekijken maar ook het productieproces meemaken.” Peter: “Daarnaast willen we jong talent uit de regio aan ons binden. Bij Dominicus bieden we sfeer, doorgroeikansen en duurzame werkplekken.” Kunnen jullie goed samenwerken? Peter: “Ik zit meer op inkoop, werkvoorbereiding en productie. De details kloppend krijgen is voor mij belangrijk.” Niels: “Ik hou van het uitwerken van strategie, verkoop, mensen meenemen in veranderingen. Komt misschien door mijn sportachtergrond. Ik wil het team beter maken, en zelf ook blijven leren. Peter en ik zijn verschillend, maar onze kwaliteiten vullen elkaar perfect aan.” Peter: “We overleggen elke week en weten wat we aan elkaar hebben. Dat maakt dat het werkt.” Wat typeert Dominicus het meest? Niels: “Laagdrempeligheid. Mensen werken hier niet in pak, maar wel professioneel. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Klanten waarderen dat enorm. Online proberen we hetzelfde gevoel over te brengen als in een fysieke winkel: vertrouwen, duidelijkheid, snelheid.” Peter: “En Dominicus is ook gezelligheid. Niels en ik vinden het heel belangrijk dat er ruimte is voor een feestje of een uitje op zijn tijd. Dat hoort ook bij de sfeer die we willen uitstralen.” Dominicus blijft een echt familiebedrijf? Niels: “Zeker. Je voelt dat in alles - van betrokkenheid tot eigenaarschap en lange termijn denken. Het is ons levenswerk. Tegelijkertijd zijn we een moderne organisatie: strak op cijfers, gefocust op productontwikkeling en met ambities.” Peter: “En ook een bedrijf dat trots is om in Westkapelle gevestigd te zijn. Wij maken het hier waar - met steen, passie en hard werken.” Tot slot: met wie zouden jullie zelf aan de keukentafel willen zitten? Peter en Niels: “Commissaris van de Koning Hugo de Jonge!” Peter: “Die man is zo bevlogen als het over Zeeland gaat. Dat vind ik mooi.” Niels: “Wat De Jonge doet vind ik inspirerend. Hij is bezig met Zeeland op de kaart te zetten en verder te denken dan de provinciegrenzen, dat willen wij ook met Dominicus.” Bron: https://www.internetbode.nl/middelburg/451948/aan-de-keukentafel-met-broers-niels-en-peter-dominicus-steen- Auteur: Annemarie vdVreugde Fotografie: Annemarie van de Vreugde
door Jari Kaland 25 september 2025
Van keukenzaak naar natuursteen Ruud Guequierre is bijna 20 jaar werkzaam bij Dominicus. Onze ervaren accountmanager runde eerder zijn eigen keukenspeciaalzaak. Samen met zijn compagnon gaf hij eerlijk advies. Doen wat je zegt, zorgvuldig omgaan met materiaal en klant waren pijlers waar Ruud zijn carrière op bouwde. Deze mooie houding past naadloos bij Dominicus en daarom is hij een waardevolle toevoeging aan ons team. Nadat Ruud zijn bedrijf overdroeg aan zijn compagnon, zocht hij een plek waar hij zijn ervaring verder kon inzetten: "Dominicus kende ik al goed. Ik bestelde er jarenlang mijn keukenbladen. Wat me aansprak, was de nuchtere manier van werken, de betrouwbaarheid en het vakmanschap. In 2007 kwam ik in dienst, en sindsdien ben ik gebleven.” Korte lijnen, directe betrokkenheid Ruud is blij met zijn keuze: “Werken bij een familiebedrijf betekent dat je elkaar kent en dat beslissingen snel genomen worden. En dat je als medewerker echt invloed hebt op hoe dingen gaan. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe trends en noviteiten in de markt. Het komt regelmatig voor dat ik iets zie op een beurs of bij een leverancier. Dat bespreken we direct intern , geen lange vergaderingen, geen lagen eroverheen en vervolgens snel beslissen. Zo blijven we als Dominicus onderscheidend en actueel. We produceren zelf in Westkapelle. Dat betekent niet alleen dat ik regelmatig door de werkplaats loop om even iets te overleggen, maar ook dat ik zie wat er gebeurt. Van ruwe plaat tot afgewerkt blad. Die nabijheid maakt het werk tastbaar. En het houdt je scherp. Alles wat we leveren, is door onze handen gegaan.” Keuzes maken in materiaal “We werken met een select assortiment. Niet omdat de mogelijkheden beperkt zijn, maar omdat we bewust kiezen voor materialen die technisch kloppen, esthetisch iets toevoegen en passen bij de praktijk. We kiezen ervoor te weten wat werkt en waarom. En dat heeft tot gevolg dat je kan kiezen uit echte kwaliteit, zonder overvolle schappen. Als iemand iets tegenkomt dat interessant lijkt, dan onderzoeken we of het haalbaar is. Niet alles hoeft direct op voorraad, maar het moet wél maakbaar zijn, leverbaar, verwerkbaar. Daarin zoeken we continu balans.” Met beide benen op de werkvloer “Mijn achtergrond als ondernemer helpt in gesprekken. Ik weet hoe het is om zelf aan het roer te staan. De afwegingen die je maakt, het belang van goed advies, de druk die erbij komt kijken. Ik probeer realistisch te blijven en geen beloftes te doen die niet waargemaakt kunnen worden. Wel zoeken we altijd naar een oplossing die klopt. Wat mij drijft, is dat ik geloof in vakmanschap. In het belang van mensen die weten wat ze doen, of dat nu in de werkplaats is of aan de telefoon. Binnen Dominicus vullen we elkaar daarin goed aan. Iedereen heeft z’n eigen kennisgebied, maar we delen hetzelfde doel: zorgvuldig en eerlijk werk leveren. Daar hoort luisteren bij, meedenken, en soms ook gewoon zeggen dat iets niet kan.” Keukens en karate “Naast mijn werk beoefen ik al 40 jaar karate en ben ik ruim 12 jaar actief als nationaal scheidsrechter op toernooien. Het gaat dan niet om winnen of presteren, maar om discipline, respect en zelfvertrouwen. Waarden die ook in mijn werk terugkomen. In de manier van communiceren, in het stellen van grenzen, in het serieus nemen van wie je tegenover je hebt. Er is in dit vak veel veranderd. Materialen, technieken, verwachtingen. Maar de kern is hetzelfde gebleven: je doet het samen. En als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, kun je daar lang plezier van hebben.”
door Jari Kaland 15 september 2025
Op de algemene begraafplaats in Middelburg is eerder dit jaar een bijzonder monument onthuld ter nagedachtenis aan de Molukse KNIL-militairen die daar begraven liggen. Het monument staat symbool voor erkenning: voor hun dienst, hun opoffering en het verdriet dat volgde na hun komst naar Nederland. De totstandkoming van dit monument is mede te danken aan Thamara Batenburg, kleindochter van Ruben Sohilait, een Molukse KNIL-militair. Haar onderzoek in het Nationaal Archief bracht vergeten verhalen aan het licht, die nu blijvend herdacht worden op deze plek. Peter Dominicus was als maker van het monument aanwezig bij de onthulling. In een korte video vertelt hij over de vormgeving: een bijzonder monument dat "robuust, strak en Zeeuws" is. Zijn bijdrage is terug te kijken in de video onderaan dit bericht. Voor nabestaanden waren er bij de onthulling speciale markeringen beschikbaar om bij de graven van hun familieleden te plaatsen. Stella Mahulette en haar dochter Kayra spraken beiden tijdens de ceremonie over de betekenis van dit monument voor hun familie en voor de Molukse gemeenschap in Zeeland. Dit monument is niet alleen een herinnering, maar ook een gebaar van respect, verankerd in natuursteen.