Groene aanslag verwijderen van het terras
Simon van Lit • 23 februari 2016
Groene aanslag verwijderen van het terras
De mossen en algen die de groene aanslag vormen gedijen goed op vochtige en schaduwrijke plaatsen. Ze komen voor op alle soorten tuinmaterialen. Houten tuintegels, beton, natuursteen of klinkertjes zijn allemaal gevoelig voor dat enige groen dat je liever niet in de tuin wilt. Tuinmeubelen krijgen helaas vaak ook een groen laagje en hebben, voordat je ze gaat gebruiken, meestal ook een schoonmaakbeurt nodig.
Groene aanslag verwijderen van tuintegels
In vrijwel alle tuincentra, bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten zijn er verschillende middeltjes te koop die de aanslag verwijderen. De meesten doen wat ze moeten doen en zijn over het algemeen niet extra milieubelastend. Gebruik de middelen niet vlak voor een plensbui want het spoelt gelijk weg.
Huismiddeltjes
Voor niets zijn zoveel huismiddeltjes als voor groene aanslag. Niet allemaal even milieuvriendelijk maar wel goedkoper. Zout wordt in veel oude huishoudboekjes aangeraden maar is wel belastend voor het milieu, bleekwater moet je ook met mate gebruiken. De verzameling tips is vrijwel eindeloos maar hieronder enkele op een rij:
Groene zeep en soda
Los een gelijke hoeveelheid (ongeveer 5 eetlepels) soda en zeep op in 10 liter water. Met een gieter over de tegels verdelen en even laten inwerken. Daarna het sop met harde bezem van de tegels halen. Met de tuinslang wegspuiten kan ook.
Groene zeep
Groene zeep over de tegels verdelen met een borstel en dit een nacht laten inweken. (Wel even naar het weerbericht luisteren) De volgende ochtend de zeep met een borstel en tuinslang verwijderen.
Azijn
Hét schoonmaakwondermiddel, ook in de tuin. Giet gewone of schoonmaakazijn puur over de groene tegels en laat het inwerken. Het makkelijkst gaat het met een flinke plantenspuit. De methode is waarschijnlijk het simpelst van allemaal. De azijn kan ook worden verdund met een gelijke hoeveelheid water, 1 liter azijn op 1 liter water. Niet afspoelen.
Zand
Zand is een prima schuurmiddel. Maak een emmer sop, gewoon heet water met een afwasmiddeltje. Giet het sop over het terras en strooi daarna het zand over de tegels. Flink schrobben en naspoelen met water.
Biotex
Misschien heb je nog een restje van de vakantie of doe je zo af en toe nog een handwasje, gooi het restant (met water!)over je tegels.
As
In het kader van goed schuren, gooi de as van de open haard over de tegels en goed schrobben maar! Enig nadeel is de enorme troep. Goed, héél goed, naspoelen.
Hoge drukspuit
Dit leek jaren hét wondermiddel tegen ongewenst groen op het tuinpad maar helaas kwam het groen net zo snel weer terug. Het paadje wordt even schoon maar de sterke spuit maakt de tegels onbedoeld ruwer en dat is een perfecte omgeving voor algen.
Restant sop
Gooi na iedere schoonmaakbeurt van het huis het overgebleven sop over de stoep.

Voor veel keukenverkopers is het een herkenbaar patroon. De klant kiest. De planning is rond. Je denkt: dit loopt. Maar dan begint het: een technische vraag vanuit de productie, een wijziging van de klant, een systeemfout, een levering die toch net anders loopt dan verwacht. En voordat je het weet ben je een halve ochtend kwijt aan één order. Natuurlijk, maatwerk is nooit honderd procent voorspelbaar. Maar het verschil tussen een goed georganiseerd proces en eindeloos bijsturen is groter dan je denkt. We horen het vaak: “Als het op werkbladen aankomt, is het altijd een beetje spannend.” Dat zegt genoeg. Want ‘spannend’ is niet wat je zoekt in een drukke werkweek waarin je al genoeg ballen in de lucht houdt. Je wilt rust, overzicht en vooral: weten dat het goed komt. Wij weten dat de grootste frustratie in de details zit. De bestellijst die niet volledig is ingevuld. De productietermijn die nét verschuift. De bevestiging die niet meteen duidelijk is. Het zijn geen grote fouten, maar kleine onzekerheden die optellen tot tijdverlies en stress. Daarom hebben we ons proces de afgelopen jaren opnieuw ingericht. Niet door alles te automatiseren of achter formulieren te verstoppen, maar juist door het contact persoonlijk te houden en de stappen simpeler te maken. Een order bij ons hoeft geen project te zijn. Geen puzzel van telefoontjes, Excel-sheets en ‘even checken bij collega’s’. Je krijgt een helder proces, vaste contactpersonen en eerlijke communicatie. Geen beloftes die we niet kunnen waarmaken, maar afspraken die kloppen, ook als het druk is. En dat merk je als showroom. Niet alleen in tijd, maar ook in vertrouwen. Je kunt je klant beter adviseren, sneller schakelen en makkelijker bijsturen als dat nodig is.

Iedere showroom kent het. Een klant heeft eindelijk zijn droomkeuken gekozen en dan… begint het grote wachten. Of erger: een wijziging last-minute. Of een blad dat ineens niet past in de planning. "Hoort erbij", zeggen we dan. Maar is dat echt zo? Voor veel keukenretailers is het regelen van werkbladen inmiddels een sport op zich geworden. Schuiven, bellen, bijstellen. En ondertussen uitleggen aan de klant dat het allemaal nét iets anders loopt dan beloofd. Bij Dominicus denken we dat het anders kan. We bestaan dit jaar 50 jaar en als familiebedrijf weten we: rust en betrouwbaarheid zijn goud waard in jouw werkproces. Geen systemen die je tegenwerken, geen dagenlange levertermijnen en geen verrassingen in de laatste meters. Daarom nodigen we je uit op onze huisshow op maandag 24 november. We vieren ons jubileum, maar vooral: we laten je zien hoe het ook kan. Hoe je levergedoe verandert in leverzekerheid. En hoe jij daardoor kunt doen waar je goed in bent: klanten adviseren zonder stress. Benieuwd? Kom kijken, praat met andere retailers en krijg als eerste een kijkje in onze nieuwe kleurencollectie.
